همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

همه چیز در مورد ویلن

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر))

موتزارت

چرا موتزارت؟
Mozart's 250th birthday
27 ژانویه سال 2006 مصادف است با دویست و پنجاه امین سالروز تولد موتزارت.
روزی از روسینی (Gioacchino Rossin) موسیقیدان بزرگ ایتالیایی سئوال می شود که نظر شما راجع به بتهوون چیست؟ او در جواب می گوید "او موسیقی دان بزرگی است." پس از آن از او راجع به موتزارت سئوال می شود و اینبار در جواب می گوید : "او یک موسیقیدان است."

به راستی چرا موتزارت به این اندازه مشهور است؟ بطوری که حتی در قرن حاضر جایگاهی جدای از دیگر موسیقیدانان دوران کلاسیک از خود بر جای گذاشته است. شما خواه نا خواه موسیقی این نابغه دوران کلاسیک را حداقل در رادیو، تلویزیون و یا حتی پشت سرویس Hold تلفن یا زنگ موبایل و ... شنیده اید، اما آیا تا بحال فکر کرده اید که، چرا موتزارت؟

27 ژانویه سال 2006 مصادف است با دویست و پنجاه امین سالروز تولد موتزارت که در سراسر اروپا بخصوص اتریش مراسم ویژه ای برای بزرگداشت این هنرمند برگزار شده است. آیا فکر کردید چرا برای دیگر بزرگان موسیقی چنین جشنها و مراسمی کمتر برگزار شده و یا اصلآ برگزار نمی شود؟

به پاسخ روسینی بازگردیم؛ با وجود آنکه بسیاری معتقد هستند که موتزارت یک نابغه است و اصولآ فعالیت های علمی یا هنری نوابغ بیشتر از آنکه عامه پسند باشند، مورد توجه افراد اهل فن قرار می گیرد؛ اما در ارتباط با موتزارت این موضوع صادق نیست، کارهای او برای همه مردم قابل درک و هضم است.

موسیقی موتزارت حتی در پیچیده ترین قسمت ها برای عوام قابل شنیدن است و به هیچ وجه باعث آزار نمی شود. از شیطنت های او در سوناتهای پیانو بگیرید تا وحشت و اضطراب حاکم بر رکوییم های مرگ، در هر حال و هوایی که باشید، در منزل یا اتومبیل، همواره می توانید به آنها گوش دهید؛ بدون آنکه نیاز به عقب یا جلو کردن نوار یا CD باشد.

عروسی فیگارو، فلوت سحر آمیز، سمفونی شماره چهل، مارش ترک، موسیقی کوچک شبانه، پیانو کنسرت در دو ماژور، رکوییم های مرگ، آو ماریا، فانتزی در ر مینور، کنسرتوهای کلارینت، کوارترهای زهی، واریاسیونهای پیانو و ... بسیاری دیگر از کارهای او را همه ما می شناسیم و یا آنها را شنیده ایم، اما آیا این موضوع برای سایر موسیقیدانان دوره کلاسیک هم صادق است؟

Mozart
مجسمه موتزارت در سالزبورگ
سئوال از دوستان
از تعدای از دوستان سئوال کردم چرا به موسیقی موتزارت علاقه دارید؟ در میان نظرات همه آنها اشاره هایی به سادگی و زیبایی موسیقی، وجود رمز و راز در موسیقی، سادگی در عین پیچیدگی، شیطنت، قابل درک بودن و ... بود که در مجموع باعث می شود موسیقی موتزارت غنی و دلچسب به نظر برسد. اما نه دلچسب مانند بسیاری از ترانه های پاپ و مدرن امروزی که عمری کمتر از دو یا سه ماه دارند.

موسیقیدانان معاصر موتزارت
برای شناخت بیشتر از موقعیت موسیقایی موتزارت در زمان زندگی، بیایید نگاهی به فاصله میان مرگ باخ و آغاز به کار موتزارت در تصنیف موسیقی بیندازیم.

باخ : باخ در سال 1750 از دنیا رفت و موتزارت در سال 1756 بدنیا آمد. موتزارت توانست چند روز مانده به پایان پنج سالگی اولین موسیقی خود را تصنیف کرد. یعنی موتزارت تصنیف موسیقی را از حدود 12 سال پس از مرگ باخ، بزرگ مرد باروک آغاز کرد.

هندل : پس از آن باید از هندل (George Frideric Handel) نام برد، که بیش از باخ و تا سال 1759 - یعنی تا سه سالگی موتزارت - توانست زندگی کند. هندل نیز آلمانی بود اما بیشتر زندگی خود را در انگلستان گذراند و اگر با موسیقی او آشنا باشید یقینآ او را نیز همانند باخ از جمله پیروان سبک باروک خواهید شناخت.

گلوک : از دیگر موسیقیدانان بزرگی که در زمان تولد موتزارت فعالیت هنری داشتند، می توان از کریستف ویلبالد گلوک (Christoph Willibald Gluck , 1714 – 1787) نام برد. او یک آهنگساز اهل چک - که محل تولد او هم اکنون جزو آلمان محسوب می شود - بود که در زمان تولد موتزارت 42 سال داشت و سبک کاری او بیشتر تصنیف اپرا نزدیک به شیوه های نزدیک به کلاسیک بود.

در واقع به علت مسافرت های زیاد او به فرانسه، وی تحت تاثیر هنر روکوکوی فرانسه قرار گرفت. روکوکو (Rococo) بومی شده هنر باروک در فرانسه بود، این سبک موسیقی در میان منتقدان همواره بعنوان قسمت گذر از دوران باروک به کلاسیک مطرح می شود. (به این سبک گاهی موسیقی کلاسیک اولیه یا Early Classic هم گفته می شود.)

هایدن : اما آخرین شخصی که می تواند بعنوان یک هنرمند هم عصر و قدر، تاثیر گذار در موسیقی موتزارت موثر باشد، کسی جز هایدن (Joseph Haydn , 1732 – 1809) نیست. در واقع در سیر تکاملی موسیقی میان منتقدان، پس از باخ عمومآ نام هایدن، موتزارت و سپس بتهوون را می شنویم.

Mozart
نمایی از شهر سالزبورگ، محل تولد موتزارت
او با وجود آنکه 24 سال پیش از موتزارت بدنیا آمد، توانست حدود 18 سال هم بیشتر از موتزارت عمر کند. بنابراین بنظر می سد، رقیب اصلی موتزارت در دوران زندگی موسیقی کسی جز هایدن نبوده است. سبک موسیقی او بدون شک کلاسیک است و در بزرگی کارهای او همین بس که اشاره کنیم او را پدر سمفونی و یا کوارتت های زهی می نامند.

و دیگران ... : در این میان نباید نامهایی چون موزیو کلمنتی (Muzio Clementi , 1752 - 1832) ، آنتونیو سالیری (Antonio Salieri , 1750 - 1825) و بسیاری دیگر از موسیقدانان دوران کلاسیک را فراموش کرد، اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد آن است که تفاوت سبک کاری موتزارت (که بهترین تفسیر شاید سادگی پیچیده باشد) با دیگر موسیقیدانان کلاسیک باعث شده است که کارهای این هنرمند شهره عام و خاص باشد.

سئوال اینجاست چند نفر از شما - حتی اگر بطور عام در موسیقی حرفه ای هستید - می توانید تعدادی از کارهای هایدن را به اسم نام ببرید و یا آنها را زمزمه کنید؟

موتزارت بین 6 تا 35 سالگی در حدود 650 موسیقی تحریر کرده است و شاید اگر حاکم زندگی به او فرصت عمر بیشتر می داد، او هم اکنون پیش از بتهوون از جمله بنیانگذاران بزرگ سبک رمانتیک در موسیقی محسوب می شد.

بدون شک نه تنها در دویست و پنجاه امین سالروز تولد او، بلکه در دو هزار و پانصد امین سالگرد تولد او نیز، نام این موسیقیدان بزرگ کلاسیک برای همگان در دنیا آشنا خواهد بود و یقینآ در آن زمان موسیقی او بیش از آنچه امروز ارج و قرب دارد مورد توجه جهانیان خواهد بود.
نظرات 4 + ارسال نظر
مهدی جمعه 11 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 16:16

سلام من میخوام یه کتاب آموزش ویلن که اثر استاد گالامیان هستش رو ترجمه کنم راستش تو اصطلاحات موسیقی گیر میکنم میخواستم ببینم میشه کمکم کنید تا یه ترجمه روون انجام بدم . اگه مایل به کمک هستید یه میل بهم بزنید .مرسی

ملودی جمعه 25 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:27 http://royal-melody.blogfa.com

سلام بر آقا سینای اهل دل.بی شک ویلونیستی.ای کاش اگه همه جوونای ایران اونقدر که محسن چاووشی و یگانه و... رو گوش میدن و بهشن علاقه داشتن لااقل یه بارم تو عمرشون موسیقی متزارت و بتهوون و ویوالدی و.. رو درک می کردن .ولی نسل ما سوخته تکنولوژی شده.یه دستگاه الکترونیکی dj قدرت درک آدما رو کم کرده .در صورتی که سمفونی 5 بتهوون من یکی رو به جنون میرسونه.مشتاق موتزارتی مثه تو حتما فیلم زندگی موتزارتو دیده.اگه ندیدی برو ببین: اسم فیلم (آماد ئوس) ساخته دهه 70 یا 80. راستی اگه به وبلاگم سر زدی یه خورده راجع به فعالیت های هنریت واسم بگی.در ضمن ملودی تخلصمه.

(( موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر است))

salam khobid hamnojor ke farmodid man violin mizanam nazdik be 5 sale ke kar mikonam ,bale shoma rast migin vaghean beethven karash harf nadare va mane nohy ro be alame dige hedayat mikone va khili aromam mikone ,man filme mozart ro didam va khili ham tahte tasire film gharar gerftam,
man bishtar to ahang sazi kar mikonam va baray khodam ahang minvisam va khili ham az in kar lezat mibaram,va rozi ham 6 saat violin mizanam,az inke be web log man sar zadin khosh halam,
piroz bashid va baz ham be ma sar bezanid,

سیامک چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1387 ساعت 18:50 http://violonyoung.blogfa.com

سلام دوست عزیز وبلاگ خوب و پر محتوایی داری من نوازنده ی ویلن هستم و حدود۵ ساله که دارم ویلن به سبک های مختلف ایرانی و کلاسیک کار میکنم کتابهایی که کار کردم چهار تا کتاب هنرستان تالیف روح الله خالقی ردیف صبا قطعات چهار مضراب تالیف شاملو کاربند و در کلاسیک ل ویولن ها . کایزر . ولفارت . سوچیک . اتودهای ساده و .. . . . . . اسم وبلاگ من ویلنیست هست خوشحال میشم اگه به منم سر بزنید ممنون

سحر سه‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 14:04

سلام اقا سینا چقدر وبلاگتون واسم لذت بخش بود.خسته نباشی.من خودم هم ویلن کار می کنم . اطلاعاتی که از وبلاگتون می گیرم خیلی خوبه.

((موسیقی پیغامی است آسمانی که از هر فلسفه و منطق بالاتر است))


سلام خوبید خانم سحر واقعا خوشحالم که تونستم به شما دوست عزیز کمک کنم .

و خیلی خوشحالم که شما هم مثل بنده در عرصه هنر به خصوص نوازندگی و از نوع ویلن کار می کنید و برای بنده جای امید است که برای پیشبرد این وبلاگ تمام تلاشم رو به خرج بدم.

باز هم یادی از ما بکنید خوشحال میشویم.

سینا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد